ZAPARCIA

Przyczyną zaparć jest niewłaściwa dieta, uboga w błonnik. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca spożywanie 60 produktów spożywczych miesięcznie, w tym przynajmniej połowę surowych. Pomocne w zwalczaniu zaparć jest częste jadanie dyni w formie zup, jarzyn, konfitury itp. Świeże jagody borówki (czarnej jagody) są również bardzo wskazane, gdyż regulują wypróżnienia, odwaniają kał, dezynfekują odbytnicę, wzmacniają błonę śluzową jelit, wypędzają glisty, likwidują wzdęcia i nadmierną fermentację pożywienia w jelitach, poprawiają apetyt. Niewiele słabsze działanie mają konfitury i soki, robione z tych jagód.

Gdy cokolwiek pieczemy, albo smażymy, nie dodawajmy tartej bułki, ale otrąb. Ciasto, kotlety, kurczaki, krokiety zyskają na smaku, a my na zdrowiu. Jadajmy często "surówkę piękności" (Musli zalewamy mlekiem lub jogurtem, dodajemy łyżkę miodu oraz jabłko utarte wraz ze skórką).

Podstawą pożywienia winien być chleb razowy, (Graham - pszenny, Miodowy - żytni), często jedzmy chleb chrupki. Nie wyrzucajmy też białej części owoców cytrusowych - nie tylko zawierają błonnik, ale należą do najbogatszych żródeł witaminy P. Zjadajmy co najmniej 2 jabłka dziennie - jedno rano drugie wieczorem. Często jadajmy surowe warzywa i owoce oraz pijmy soki warzywno-owocowe. Do surówek należy dodawać olej sojowy, słonecznikowy oraz kwas jabłkowy lub sok z cytryny (nie stosować octu!). Należy pić na czczo siemię lniane razem z nasionami (odwar), by pobudzić perystaltykę jelit. Lecytyna znajdująca się w nasionach lnu zmniejsza ciśnienie krwi, stężenie holesterolu i zapobiega powstawaniu skrzepów.

Leczą zaparcia suszone śliwki (przed użyciem namoczyć, usunąć pestki). Mają one też działanie polepszające trawienie, dlatego dodaje się je do bigosu oraz fasolki po bretońsku a także są głównym składnikiem sosu do kurczaka (15 dag śliwek namoczyć, usunąć pestki, zmiksować i dodać do białej zasmażki, posolić, zakwasić i posłodzić do smaku).

Dobrze jest dwa, trzy razy w tygodniu namoczyć suszone śliwki lub daktyle w przegotowanej, ciepłej wodzie i zjeść rano przed posiłkiem.



Wróć do Strony Głównej

Moja strona - dorobek autorski © 2002 Jan P. Cieciński